Bara ögon för krukor


På ett pensionat i Dalsland stötte jag på den här vasen prydd med en bukett tygrosor. Jag är ingen kännare (och ni får gärna hjälpa mig datera och placera den) men jag gissar att den är japansk, kanske 1600-tal? Hon fick den för 35 kronor eftersom den var trasig. 

Underdel och överdel verkar vara drejade separat. Som en naturlig följd av sammanfogningen är överdelen mönstrad av ett klappträ. Glasyren är troligen ren aska och ligger över en mörk lera med blåsor efter en primitiv bränning. Den har troligen varit packad i en stapel med andra krukor och ett grått ärr syns efter en kruka som suttit över halsen. Långt senare har någon najat en ståltråd för att den inte skulle spricka mer och målat botten med en vit plastfärg.

De närmaste veckorna arbetar jag med sommarkurser (om nu är intresserade finns någon plats kvar här).





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar