Botaniska trädgården




I Botaniskas nya Begoniahus kan man hitta mina blomkrukor mellan blommor och blad. Jag tycker vi lyckades med våra visioner, botanikerna och jag; att göra ett nytt rum som ger plats åt besökaren att sitta ner en stund.

Från det här projektet tar jag med mig att en ordentligt förberedd chansning är rätt goda, och kanske nödvändiga, odds.
Jag tror jag kommer arbeta mer med blomkrukan som tabu och med att köpa keramiken färdig på Hornbach.


"Stefan Andersson
Blomkrukor till Begoniahuset
Stengods - readymade, järnglasyr, fogmassa, guldfärg. (2008)
"Min önskan var att med blomkrukan som grund skapa ett verk som accentuerar blommans djärva skönhet. En djärvhet som kommer ur användandet av det ofullkomliga."
Stefan Andersson (f.1979) är utbildad bl.a. på Högskolan för Design och Konsthantverk i Göteborg och hans keramik finns representerad i Röhsska Muséets samlingar. Hans arbeten kretsar ofta kring tradition och arv." - Göteborgs botaniska trädgård 2009

1 kommentar:

  1. Då ska jag gå dit nästa gång jag kommer till Göteborg (nästa vecka) och sätta mig ner en stund :)

    SvaraRadera